KBV

Norbert Erdmann, Vorsitz Kirchenbevollmächtige (KBV)
Telefon +358 50 532 1975‬
E–Mail kbv@deutschegemeinde.fi

Mitglieder der Gremien und KBV

Gremien

Kirchenbevollmächtigtenversammlung (KBV)
Kirchenrat (KR)
Finanzausschuss (FA)
Wahlausschuss
Kindergartendirektion
Kirchenmusikalischer Ausschuss
Bauausschuss
Diakonievorstand
DSWH–Geschäftsleitung
DSWH–Fondsvorstand
Kapellenrat Turku (Åbo)

Die Tageslosung

Wer ist dem HERRN gleich, unserem Gott, der hoch droben thront, der tief hinunterschaut auf Himmel und Erde! Der aus dem Staub den Geringen aufrichtet.

Psalm 113,5-7

Jesus Christus, der in göttlicher Gestalt war, hielt es nicht für einen Raub, Gott gleich zu sein, sondern entäußerte sich selbst und nahm Knechtsgestalt an, ward den Menschen gleich.

Philipper 2,6-7

© Evangelische Brüder-Unität – Herrnhuter Brüdergemeine
Weitere Informationen finden Sie hier


Aus der Sammlung der Familie Düben: den Stockholmern bekannte Musik aus dem 17. Jahrhundert… herzliche Einladung zu diesem besonderen Konzert!

Drei Generationen deutschstämmiger Dirigenten begründeten eine jahrzehntelange Herrschaft am Stockholmer Hof. Die an der Universität Uppsala aufbewahrte Düben–Manuskriptsammlung veranschaulicht die musikalischen Aktivitäten der Familie — vom frühen deutschen Barock bis zum Ballett im Pariser Stil. Diese ‚Dübensammlung‘ ist eine der wichtigen Quellen für die Musik des 17. Jahrhunderts. Auf dem Programm stehen Vokal– und Instrumentalwerke von Gustav Düben, den Deutschbalten Valentin Meder und David Pohle sowie Auszüge aus den Narvabaletten von Anders von Düben.

Die Sammlung der Familie Düben: den Stockholmern bekannte Musik aus dem 17. Jahrhundert… herzliche Einladung zu diesem Konzert am Montag, dem 25. Juli 2022 um 19 Uhr in der Deutschen Kirche in Helsinki, Unioninkatu 1.

  • Marta Paklar, Sopranistin
  • Sunniva Eliassen, Mezzosopranistin
  • Ensemble Nylandia, Ensemble Hyperborea und Estnisches Barockensemble
  • Leitung Matias Häkkinen

Der Eintritt ist frei, das Programm kostet 20/10 Euro an der Abendkasse eine halbe Stunde vor Konzertbeginn — oder im Vorverkauf im Holvi–Shop des Ensemble Nylandia. Herzlich willkommen am Montag, dem 25.7.2022 um 19 Uhr in der Deutschen Kirche in Helsinki.

Konzert mit Musik aus der Dübensammlung am 25.7.2022 in der Deutschen Kirche in Helsinki

Marta Paklar, Sopranistin. Bild: Kadri Kalamees.

Konzert mit Musik aus der Dübensammlung am 25.7.2022 in der Deutschen Kirche in Helsinki

Sunniva Eliassen, Mezzosopranistin. Bild: Lena Sørensen.

Konzert mit Musik aus der Dübensammlung am 25.7.2022 in der Deutschen Kirche in Helsinki

Ensemble Nylandia. Bild: Kari Kohvakka.

Düben-suvun kokoelma – tukholmalaisten tuntemaa musiikkia 1600-luvulta

Ensemble Nylandian (FIN), Estonian Baroque Ensemblen (EST) ja Ensemble Hyperborean (NOR) kansainvälinen yhteistyöproduktio tuo Helsinkiin tukholmalaista hovimusiikkia osana BarokkiKuopio-festivaalin ohjelmaa!

Saksalaistaustainen Dübenin kapellimestariperhe kattoi kolme sukupolvea Tukholman hovin musiikinjohtajia. Andreas Düben (1597–1662) kouluttautui Amsterdamissa Jan Pieterszoon Sweelinkin oppilaana asettuen suurvalta-Ruotsin pääkaupunkiin 1620-luvulla. Hänen poikansa Gustav Düben (n. 1628–1690) ja lapsenlapsensa Anders von Düben (1673–1738) jatkoivat perheen valtakautta tulevan vuosisadan ajan.

Barokkikapellimestarin tehtäviin kuului paitsi hoviorkesterin musisoinnin liidaaminen, myös tuottelias sävellystyö hovin merkkitilaisuuksiin, laulajien ja muusikoiden rekrytointi, soitinten hankinta sekä ajan hermolla olevan musiikin metsästäminen muilta säveltäjiltä ympäri Manner-Eurooppaa. Asemassaan Düben-kapellimestarit keräsivät merkittävän kokoelman musiikkia noin 70 vuoden ajalta heijastellen aikansa virtauksia. Teosten käytyä epämuodikkaiksi Anders von Düben lahjoitti tämän ”aarrearkun” Uppsalan yliopistoon, jossa kokoelmaa nykyisin säilytetään.

Ohjelma heijastelee pohjoismais-baltialaisen yhteistyöorkesterimme juurten tuntoa. Sen tarkoituksena on kuljettaa niin yleisö kuin muusikotkin tukholmalaisen aateliston alati vaihtelevaan mielenmaisemaan. Konsertin alkupuoli kuvittaa hovin musiikkimakua 1600-luvulla, jolloin kaupunkia hallitsivat saksalais- ja italialaisvaikutteet. Uppsalan kokoelmissa on säilyneitä teoksia niin Vincenzo Albricista Heinrich Schütziin kuin Dietrich Buxtehudesta Matthias Weckmanniin. Erityishuomiota ansaitsee lisäksi saksalais-baltialainen säveltäjä, laulaja ja urkuri Valentin Meder, joka matkasi uransa aikana Itä-Saksan Gothasta Hampurin ja Kööpenhaminan kautta Tallinnaan sekä Riikaan.

Vuosisadan vaihteeseen mennessä Ranska oli noussut eurooppalaisen kulttuurin johtotähdeksi, ja Versailles toimi mallina useille merkittäville kuningashuoneille. Düben-kokoelmassa edustettuina ovat muun muassa säveltäjät Jean-Baptiste Lully, André Campra, Marain Marais ja Michel de la Barre. Heitä tuntemattomammaksi jäänyt Jean Desfontaines työskenteli myös luultavasti kirkkomuusikkona Pariisissa Ludvig XIV:n valtakaudella. Hän oli väitettävästi gambavirtuoosi Jean Saint-Colomben oppilas sekä aikanaan arvostettu säveltäjä.

Pastoraalinäytelmä Le desespoir de Tircis koostuu prologista sekä viidestä näytöksestä kuvittaen yhtä ranskalaisen barokin lempiteemoista, paimenidylliä. Allegoriset maalaishyveet mukailevat tietysti aristokraattien toivottua sielunmaisemaa. Tässä konsertissa kuullaan teoksen kolmas näytös, jossa nymfit Climene ja Lisette sanailevat haikean melankolisesti paimenrakastajiensa poissa ollessa. Näytelmä saapui luultavimmin Tukholmaan kiertelevän oopperaseurueen mukana, jonka Anders von Düben kutsui vahvistamaan hovikapellin soittajakuntaa muodikkaampaan suuntaan. Hovikapellimestari käytti teosta myöhemmin myös pohjana koostaessaan Narvabaletten-pastissia, jonka tarkoitus oli juhlistaa Ruotsin joukkojen voittoa Venäjästä Narvan taistelussa 1700 osana suurta Pohjan sotaa.

Ohjelma

Heinrich Schütz (1585–1672): Erbarm dich mein o Herre Gott

Valentin Meder (1649–1719): Sonata di Battaglia oopperasta ‚Die beständige Argenia‘

Valentin Meder: Ach Herr, strafe mich nicht mit deinem Zorn

Gustav Düben (1628–1690): Allemande – Sarabande – Courante

Schütz: Liebster sagt in süssem Schmerzen

Valentin Meder: Trio chaconne

( tauko )

Jean Desfontaines (n. 1658–1752 jälkeen): Le Desespoir de Tirsis, kohtaus 3 (Climene, Lisette)
sekä tansseja André Campran oopperasta L’Europe galante (1697)

 

Kesto n. 70 minuuttia.

 

  • Marta Paklar, sopraano
  • Sunniva Eliassen, mezzosopraano
  • Ensemble Nylandia, Ensemble Hyperborea ja Estonian Baroque Ensemble
  • joht. Matias Häkkinen

 

CVt

Ensemble Nylandia on cembalisti ja kosketinsoittaja Matias Häkkisen vuonna 2009 Helsingissä perustama silloisten ja nykyisten nuoren sukupolven barokkimuusikoiden yh- teenliittymä. Ensemble Nylandia uudistaa ja hämmentää barokkimusiikkikenttää innovatiivisilla riskinotoillaan, antaa omille jäsenilleen tilaisuuden esitellä ammattitaitoaan sekä tekee produktioita myös muiden taiteilijoiden kanssa. Orkesterin sydän on parhaimmillaan poikkeuksellisen suuressa yli kymmenpäisessä basso continuo -ryhmässä. Sen monipuolinen ja idearikas käyttö on saanut kehuja niin muhevaa bassoa arvostavilta rockpoliiseilta kuin teorbin suolikielistä tai cembalon sulkakynsistä viehättyneiltä barokkikonossööreiltä. Ensemble Nylandian keskeiset painopisteet ja suosituimmat teemat ovat olleet erilaiset konsertot sekä draamalliset projektit, mukaan lukien vähemmän tunnettu ooppera- ja oratorio-ohjelmisto.

Ensemble Hyperborea on Tromssasta käsin toimiva vuonna 2018 perustettu norjalainen vanhan musiikin yhtye, joka kuuluu Norjan musiikkimaailman kirkkaimpaan kärkeen. Yhtye työskentelee eniten 1600-luvun laulu- ja instrumenttimusiikin parissa, ja ohjelmistossa on ollut musiikkia mm. ruotsalaisesta Düben-kokoelmasta sekä italialaisten naissäveltäjien musiikkia Barbara Strozzin 400-vuotisjuhlan kunniaksi. Hyperborean taiteelliset johtajat sopraano Berit Norbakken ja luutisti sekä theorbisti Solmund Nystabakk haluavat tuoda esiin historiaa elävänä yhteisöllisenä kertomuksena ja yhä uusiutuvina kokemuksina perinteisten tapahtumaluetteloiden sijaan. Yhtyeen konserteissa pyritään tarjoamaan sekä muusikoille että yleisölle mahdollisuus luoda siltoja uuden ja vanhan, kaukaisen ja läheisen historian ja tutun ja tuntemattoman välille.

Estonian Baroque Ensemble on viulisti Meelis Orgsen johtama vanhaan musiikkiin erikoistunut musiikkikollektiivi, joka koostuu virolaisista nuoren polven barokkimuusikoista. Orgse toimii freelance-muusikkona sekä kamari- että orkesterimusiikin parissa ja hän on esiintynyt sekä solistina että orkesterimuusikkona ja konserttimestarina useissa vanhan musiikin yhtyeissä, kuten virolaisessa Ensemble Floridantessa, saksalaisessa Bremen Baroque Orchestrassa ja suomalaisessa Ensemble Nylandiassa. Hän on myös vuodesta 2015 lähtien opettanut Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa barokkiviulua ja jousisoitinten historiallisia esityskäytäntöjä. Yhtyeen muut jäsenet ovat sopraano Marta Paklar (Collegium Vocale Gent, Nederlandse Bachvereniging, Collegium 1704), viulisti Lisanne Altrov (Tallinn Chamber Orchestra, EAMT Baroque Orchestra), viulisti Melissa Jõesaar (Trondheim Barokk, Corelli Consort, Ars Revalia), viulisti Kristiina Talen (Estonian National Symphony Orchestra, Floridante Baroque Orchestra) ja sellisti Johanna Randvere (Estonian Baroque Orchestra).

Matias Häkkinen on maamme kiinnostavimpia ja aktiivisimpia kosketinsoittajia, keskeinen vaikuttaja ja läsnäolija musiikin kentillä. Hänet tunnetaan sekä vahvana visionäärinä että inspiroituneena soittajana ja omistautuneena opettajana.

Häkkinen työskentelee monipuolisesti erilaisissa muusikon tehtävissä sekä cembalistina että pianistina ja urkurina ohjelmistolla, joka ulottuu renessanssista kaikkein tuoreimpaan nykymusiikkiin. Erityisen kiinnostuksen kohteina hänellä ovat 1600-luvun loppupuolen orkesteri- ja cembalorepertuaarit sekä 1900-luvun alkupuolen vanhojen soitinten kulttuuri. Häkkisen käytössä olevista soittimista keskeisimmät ovat J.Ollikan rakentama italialaistyyppinen cembalo jaetuin koskettimin, 1900-luvun puolen välin valtava Wittmayer-konsertticembalo, sekä Rolandin C-30 sähköcembalo. Hän on konsertoinut ympäri Suomea sekä laajasti ympäri Eurooppaa mm. sooloresitaalein, kamarimuusikkona, lied-pianistina, säestäjänä, korrepetiittorina, orkesterin johtajana, solistina sekä jäsenenä, ja toimii kirjoittajana, pedagogina ja luennoitsijana, virittäjänä, huoltajana, tuottajana, sekä erilaisissa musiikin alan asiantuntijatehtävissä – ja on saanut oppia näissä töissä toimiessaan monia soittotaidon ja musiikillisen sivistyksen lisäksi hyödyllisiä taitoja, kuten kirjanpitoa, tapahtumatuottamista, johtamista ja markkinointia.

Häkkinen on toiminut New Century Baroque -orkesterin sekä Ensemble Nylandian taiteellisena johtajana. Lisäksi hän on soittanut mm. European Union Baroque Orchestrassa, European Union Chamber Orchestrassa, Suomalaisessa barokkiorkesterissa, BRQ Vantaa Ensemblessä, Radion sinfoniaorkesterissa, Laivaston soittokunnassa, Kaartin soittokunnassa ja Avanti!:ssa, Opus X -orkesterissa, Suomen kansallisoopperassa, sekä useiden kaupunginorkesterien kanssa. Viime aikoina hän on tutustunut uusiin soittimiin (mm. erilaisiin syntetisaattoreihin, klavikordeihin ja kampiliiroihin), sekä tehnyt improvisaatiokokeiluja Tölöläb-kollektiivin kanssa. Esiintymisiä hänellä on ollut myös monilla Suomen ja Euroopan tunnetuimmista ja korkeatasoisimmista festivaaleista. Häkkinen on toiminut myös Helsingin ammattikorkeakoulussa (Metropolia), Sibelius-Akatemiassa, Sibelius-lukiossa ja Helsingin konservatoriossa, monissa musiikkiopistoissa sekä lukuisilla mestarikurseilla säestäjänä ja cembalonsoiton, basso continuon sekä kamarimusiikin opettajana. Hän on myös Café Barock -konserttisarjan taiteellinen johtaja ja tuottaja, Muusikkojen liiton alajaosto Solistit ry:n johtokunnan jäsen, BarokkiKuopio-festivaalin taiteellinen johtaja ja Suomen vanhan musiikin liiton puheenjohtaja.

Vuonna 2011 Häkkinen päätti opintonsa musiikin maisterin tutkintoon. Matkan varrella hän opiskeli pianon- ja cembalonsoittoa mm. Anssi Mattilan, Menno van Delftin, Seppo Saloviuksen, Joonas Pohjosen, Ana Mafalda Castron ja Annamari Pölhön joh- dolla Sibelius-Akatemiassa, Stadiassa, sekä Amsterdamissa ja Portossa. Opintojaan hän on täydentänyt mm. Gustav Leonhardtin, Ton Koopmanin, Laurence Dreyfusin, Pierre Hantaïn, Bob van Asperenin, Huguette Dreyfusin ja Andrew Lawrence-Kingin antoisilla mestarikursseilla.